Allâme Şeyh Muhammed el-'Useymîn rahimehullah'a soruldu:
Soru: Diş macunu kullanmak oruçluya mekruh olur mu? Bu, misvak kullanmaya kıyas edilebilir mi?
Cevap: Buna cevap olarak deriz ki, oruçlunun, günün başında ve sonunda misvak kullanması sünnettir. Zevalden sonra oruçlunun misvak kullanmasının mekruh olduğunu söyleyen kimsenin elinde sağlam bir delîl olduğunu bilmiyorum. Çünkü misvak kullanmanın meşrû'iyetinin delîlleri geneldir, bir istisnâsı yoktur.
Buhârî Sahîh'inde Âmir b. Rabia radıyallâhu anh'ın şöyle dediğini rivâyet etmiştir: "Ben Rasûlullah sallallâhu aleyhi ve sellem'in sayamayacağım kadar çok kez, oruçlu iken misvak kullandığını gördüm." Buna göre başkaları için meşru olduğu gibi oruçlunun da misvak kullanması meşrudur.
Oruçlunun macun ve fırça kullanmasına gelince bu şu iki durumdan hâli değildir:
Birincisi, macunun mideye gidecek kadar kuvvetli olması ve kontrol edilmesinin mümkün olmamasıdır. Bu, sakıncalıdır ve kullanılması caiz değildir. Çünkü orucun bozulmasına yol açar. Harama yol açan şey de, haramdır.
Lekit b. Sabre'nin rivâyet ettiği hadiste Peygamber sallallâhu aleyhi ve sellem ona şöyle buyurmuştur:
"(Abdest alırken) oruçlu olmadıkça burna su almada mübalağa et."
Peygamber sallallâhu aleyhi ve sellem burna su alırken mübalağa yapılmasından (suyun iyice çekilmesinden) sadece oruç durumunu istisnâ etti. Çünkü oruçlu iken burna su almada mübalağa ettiği zaman su karına gidebilir. Bununla da oruç bozulabilir.
Deriz ki: Fırça ve macun midesine gidecek kadar güçlü/etkili olduğu zaman bu durumda onu kullanması câiz değildir veya asgari miktarda kullanmalıdır. Deriz ki: Bu, mekruhtur. Ancak bu derece kuvvetli olmadığı ve bu ikinci durumda ondan sakınmak mümkün olduğu zaman kullanmasında bir sakınca yoktur. Çünkü ağzın içi vücudun dışı hükmündedir. Bu sebeple kişi ağzını su ile çalkaladığı zaman bunun orucuna bir zararı olmaz. Şayet ağzın içi vücudun içi hükmünde olsaydı oruçlunun ağzını çalkalaması yasaklanırdı.
[el-Fetâvâ, 1/512-513 ]